26. No i pokazałeś jakim jesteś durniem, o prawie masz pojęcie jak świnie o mongolskim balecie. Pewnie Twój poziom inteligencji jest na poziomie idola Komorowskiego, który ma IQ ok. 65. Aby nie było, przytocze wyroki z krajów Twoich idoli:
Francuska Rada Stanu, będąca odpowiednikiem najwyższego sądu administracyjnego, w kwietniu 2021 r. orzekła w uzasadnieniu decyzji dot. zbierania danych przez operatorów komórkowych, że francuska konstytucja pozostaje nadrzędna wobec prawa europejskiego.
Rumuński Trybunał Konstytucyjny w czerwcu 2021 r. wydał wyrok w sprawie przepisów ustawy dot. ustroju sądów, stwierdzając, że prawo UE nie ma pierwszeństwa przed rumuńską konstytucją.
Podobne wyroki były też wydawane w poprzednich dekadach. Przykładowo litewski Trybunał Konstytucyjny w 2006 r. orzekł, że prawo UE ma pierwszeństwo przed zwykłymi aktami prawnymi litewskiego parlamentu, ale nie przed konstytucją Litwy. Również w 2006 r. Sąd Konstytucyjny Czech w wyroku dot. kwot cukrowych odrzucił doktrynę bezwzględnego pierwszeństwa prawa wspólnotowego. Wcześniej w 2001 r. francuska Rada Stanu wydała wyrok, wskazując, że zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego nie może podważać mocy francuskiej konstytucji.
I cos co wie każdy ogarnięty uczeń szkoły podstawowej:
Obowiązująca w Polsce hierarcha aktów prawnych przedstawia się następująco:
Konstytucja – zwana również ustawą zasadniczą – najważniejsze źródło prawa. Rolą konstytucji jest określenie kształtu ustroju politycznego i społecznego, ustalenie systemu ekonomicznego, a także struktury i kompetencji poszczególnych organów państwowych oraz praw wszystkich obywateli.
Ratyfikowane umowy międzynarodowe – umowy międzynarodowe w rodzaju traktatów, paktów, układów, aby mogły wejść w życie, musza zostać ratyfikowane przez Sejm na drodze ustawy. W przypadku ich niezgodności z ustawami sejmowymi, ustawy te podlegają dostosowaniu.
Ustawy – w hierarchii wewnętrznej ustawy znajdują się tuż za konstytucją. Ich uchwalanie leży wyłącznie w gestii parlamentu i może odbywać się jedynie w ściśle określonym trybie.
Rozporządzenia z mocą ustawy – ten rodzaj aktów prawnych ma możliwość zmiany istniejących już ustaw lub całkowitego ich uchylenia. Rozporządzenia z mocą ustawy wydawane są jednak jedynie podczas stanu wojennego. Wydaje je Prezydent na wniosek Rady Ministrów, w sytuacji, w której Sejm nie może się zebrać.
Rozporządzenia – wydawane są na podstawie ustawy po to, aby mogła być ona wykonana na przez odpowiednią instytucję wykonawczą. Rozporządzenia mogą być wydawane przez:
Prezydenta
Radę Ministrów
Prezesa Rady Ministrów
Ministra kierującego działaniem administracji rządowej
Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Akty prawa miejscowego – obowiązują jedynie na obszarze działania organu je wydającego. Organami wydającymi akty prawa miejscowego są organy państwa lub samorządu, czyli:
sejmiki wojewódzkie
rady powiatu
rady gminy
wojewoda, zarząd województwa, zarząd powiatu, wójt, burmistrz, prezydent miasta, organy administracji niezespolonej.
vonTusk (89.151.28..)
17:56 12.09.2024
*** - tekst usunięty na podstawie regulaminu.
27. Trybunał podtrzymał swoje stanowisko przy okazji badania zgodności z Konstytucją treści Traktatu z Lizbony, stwierdzając, że „ani art. 90 ust. 1, ani art. 91 ust. 3[7] nie mogą stanowić podstawy do przekazania organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu upoważnienia do stanowienia aktów prawnych lub podejmowania decyzji, które byłyby sprzeczne z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. (...) zagwarantowane w art. 91 ust. 2 Konstytucji pierwszeństwo stosowania umów o przekazaniu kompetencji «w niektórych sprawach» – przed postanowieniami ustaw niedających się współstosować – nie prowadzi do uznania analogicznego pierwszeństwa tychże umów przed postanowieniami Konstytucji. Konstytucja pozostaje zatem – z racji swej szczególnej mocy – «prawem najwyższym Rzeczypospolitej Polskiej» w stosunku do wszystkich wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych. Dotyczy to także ratyfikowanych umów międzynarodowych o przekazaniu kompetencji «w niektórych sprawach». Z racji wynikającej z art. 8 ust. 1 Konstytucji nadrzędności mocy prawnej Konstytucja korzysta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z pierwszeństwa obowiązywania i stosowania”
To jest orzeczenie TK z 2010, wtedy rządził gang rudego chuja.
vonTusk (89.151.28..)
18:00 12.09.2024
*** - tekst usunięty na podstawie regulaminu.
28. Ad 26. No i pokazałeś jaki jesteś cienki bolek i człowiek ciężko myślący. ''Unia Europejska opiera się na praworządności oraz poszanowaniu praw i wolności jednostki. Wartości te zapisano na samym początku Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), czyli w prawie pierwotnym, które określa cel, zasady demokratyczne, instytucje i ramy sprawowania władzy w UE. W myśl art. 2 TUE UE opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Wartości te są wspólne państwom członkowskim UE w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz równości kobiet i mężczyzn. Traktaty zostały uzgodnione i ratyfikowane przez wszystkie państwa członkowskie UE, które – wraz z unijnymi instytucjami – mają obowiązek propagowania celów UE i chronienia jej wartości''.
WŁĄCZ MYŚLENIE! (89.151.17..)
07:39 13.09.2024
*** - tekst usunięty na podstawie regulaminu.
29. Ad 26. No i pokazałeś jaki jesteś cienki bolek i człowiek ciężko myślący. ''Przyjmując Traktat o Unii Europejskiej, tzw. Traktat z Maastricht, państwa członkowskie uznały, że rządy prawa są zasadą, na której opiera się̨ Unia, wcielając ją do art. 6 ust. 1 TUE (dziś art. 2 TUE), a także do preambuły Karty praw podstawowych UE. W 2009 r. Traktat z Lizbony przemianował zasadę praworządności na ''wartość''.
Traktaty założycielskie i Traktat o Unii Europejskiej mówią wprost, że Unia Europejska powstała na podstawie prawa, funkcjonuje w oparciu o prawo (zasada praworządności), kształtując odrębny system prawny (zasada autonomii i pierwszeństwa prawa unijnego). Państwa członkowskie są zobowiązane do poszanowania tych wartości. Praworządność jest definiowana przez Komisję Europejską jako przejrzysty, odpowiedzialny, demokratyczny i pluralistyczny proces uchwalania prawa; pewność prawa; zakaz arbitralności w działaniu władz wykonawczych; niezależne i bezstronne sądy; skuteczną kontrolę sądową, w tym kontrolę poszanowania praw podstawowych oraz równość́ wobec prawa. ''Praworządność'' czy ''rządy prawa'' oznaczają nawyk i usankcjonowanie przestrzegania prawa. Praworządne ma być państwo – przez swoje instytucje, jak i społeczeństwo – obywatele przestrzegający prawa, a w razie jego złamania poddający się karze wymierzonej przez niezależne, niezawisłe sądy. W odniesieniu do systemów władzy państwowej oraz do systemu władzy ponadpaństwowej – na przykład Unii Europejskiej – ta zasada oznacza, że system władzy jest nie tylko oparty na prawie, ale i prawu podporządkowany''.
WŁĄCZ MYŚLENIE! (89.151.17..)
08:30 13.09.2024
*** - tekst usunięty na podstawie regulaminu.
Dodanie opinii jest równoważne ze zgodą na
regulamin
Regionalny Informator Internetowy
rii.pl Copyright © 2000 - 2025